• Home
  • Forum
  • Motorsports
    • Forum
  • Virtual Motorsports
    • Forum - PC
    • Forum - Consoles
    • Racing Club
    • Racing Leagues
    • Nations Grand Prix
    • Downloads
    • Hot Laps
  • Media Center
    • RD YouTube
    • Pit Radio
  • Special Features
    • PitStopBoss
  • Blogs
  • Submit News
  • RSS
Register Forum RulesInvite Your FriendsBlogs FAQ Members List Calendar Search Today's Posts Mark Forums Read
Go Back   RaceDepartment Forums > RaceDepartment International > International Forums > nl.racedepartment.com
Dagje bij Bleekemolen's RacePlanet Dagje bij Bleekemolen's RacePlanet

nl.racedepartment.com De nederlandstalige RD community

Reply
Page 1 of 2 1 2 >

LinkBack Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1 (permalink)  
Old 30th March 2008
Bram Hengeveld Bram Hengeveld is offline
No User Title

Blog Entries: 1
Default Dagje bij Bleekemolen's RacePlanet

Gisteren een fantastische dag gehad bij Bleekemolen's RacePlanet. Voor iedereen die nog nooit een "echte" motorsport ervaring heeft gehad is dit een aanrader van de bovenste categorie.

Om 10.00 's ochtends was het verzamelen bij de pitbox van Bleekemolen op het circuit van Zandvoort, waar iedereen werd verwelkomd door Michael Bleekemolen die onder het genot van een kopje koffie al de deelnemers (wat waren dat er veel trouwens: +/- 100 á 150) kort een uitleg gaf van de dag. Het programma zag er voor de groepen als volgt uit:
  • Zelf rijden met een formulewagen (later meer :p)
  • Zelf rijden met een Porsche 911 raceauto
  • Vliegen tapijt met quad
  • 4x4 parcours in de duinen
  • "Sideways" meerijden met een BMW E30
  • Slalomproef
  • Zelfrijden met een BMW 1 serie
  • Off-road rijden met Quads
  • IJsrijden
  • Kartcompetitie
Het hoogtepunt van onze groep lag voor de lunchpauze (overigens goed verzorgd met broodjes en een drankje). We begonnen onze dag met een wandeling richting de pitlane. Voor mensen die nog nooit letterlijk "op" een circuit zijn geweest is dit al een belevenis an sich natuurlijk. Je moet je ogen en oren ophouden want de auto's rijden op zo'n dag af en aan.

Na een korte introductie in de pitbox door de instructeur, hoe je op het circuit dient te rijden: algemene regels, lijnen, veiligheidsvoorschriften e.d. gingen we de pitlane in om onze BMW 130i te bemannen. Nou ben ik al niet de kleinste (2.01m) dus dat vergt nogal een acrobatiek om er fatsoenlijk in te gaan zitten. Eenmaal ingegespts in de gordels en de motor brullend tot start te hebben gebracht reden we achter de instructeur aan de pitstraat uit met een treintje van zes beemers. En toen de grootste verbazing van de dag: ....dat ging godsamme hard mensen!!! Ik had vooraf echt verwacht dat dit een dagje rustig toeren zou worden maar niets was minder waar. Gewoon vol over de baan!!! Goed op de lijnen en rempunten letten in de eerste ronde en daarna vol aan de bak. Heftig uitaccelerend uit de Arie Luyendijkbocht, de auto langzaam de buitenlijn laten zoeken en in volle vaart het rechte stuk op om vervolgens tegen het blokkeren aan het aanremmen voor de Tarzanbocht in te zetten bij het bordje 100. Rem- en schakelhandelingen verrichten en rustig de energie van de auto de bocht in laten sturen om vervolgens vol op het gas te trappen. Richard Kleefman (mijn voorganger) en ik konden de instructeur redelijk bij houden maar achter ons viel er al snel een gaatje met de rest van de groep. Dientengevolge moest de instructeur daarom afremmen om de groep weer bij elkaar te krijgen, dit is steeds het uitgangspunt vanwegen veiligheid. De langzaamste van de groep bepaalt het tempo.

Na de BMW's was het de beurt aan de 911. Had me hier heel erg op verheugd maar het viel me achteraf een beetje tegen. De instructie vooraf was ferm en misschien waren de overige deelnemers hier een beetje van geschrokken want het tempo was vooral de eerste ronde dramatisch laag. De auto daarentegen is een beest. Vreselijk ondersturend in alle bochten en je voelt gewoon dat de Porsche een bruut van een motor achterin heeft liggen die er om vraagt om vol op zijn staart te worden getrapt. Die twee ingredienten zorgen dus voor een instabiel bochten gedrag wat dus niet door alle deelnemers werd gewaardeerd gezien het tempo. De kunst met deze auto is om schandalig hard aan te remmen voor de bocht. Het gewicht van de auto naar de voorkant te verplaatsen en dan in te sturen met volle grip, je merkt dan weinig van onderstuur en je kunt met een uitbrekende achterkant mooi en snel uitacceleren en genieten van de power van de motor.

Na de porsche ervaring was het lunchtijd en stonden andere bezigheden op het programma. Het vliegend tapijt was een beetje een flauwe proef waarbij je met een quad op een plank met wieltjes het voertuig snel afremt om met de energie die je hebt de plank zo ver mogelijk te laten uitrijden. Wel lachen met de andere deelnemers waarmee het niet goed ging natuurlijk, maar met racen heeft het niets te maken helaas.

Daarna gekart in een competitie met acht andere deelnemers. Lichaam en gewicht speelden hier natuurlijk weer parten maar zoals altijd blijft karten één van de leukste dingen om te doen, helemaal in competitieverband. Maar nu ik dit verhaal type weet ik precies waar die stekende spierpijn vandaan komt in 3/4 deel van het lijf.

De volgende stop: Formule Ford.. Haha wat een giller, alle deelnemers netjes ingesnoerd in een kuipje om plat op de grond aan snelheidsbeleving te doen. En wie paste er met zijn lengte natuurlijk net weer niet in? Precies, ondergetekende mocht na één vruchteloze poging zich weer uit de FF wurmen om te zien hoe de rest aan een paar rondjes formule racen begon. Gelukkig kon ik nog een extra rondje in de 130i veiligstellen ter compensatie en dat was genieten hoor. Veruit de mooiste auto om in te racen op zo'n dag, en hopelijk mijn volgende (2e hands) auto voor op de straat, ik ben er verliefd op!

Na de 1 serie BMW mochten we instappen bij één van de drift BMW's. Meerijden met een coureur dit meer door de zijruit kijkt dan door de voorruit mag met recht een ervaring worden genoemd Ongelooflijk dwars, met gillende banden en de lucht verschroeid rubber i.c.m. aangebrande olie in de cockpit is natuurlijk de kers op de taart, lol. In één woord: fantastisch

Wat erg leuk was verder deze dag was het offroad racen op quads in de duinen en de ijsproef. Dit laatste was geweldig. Een voorwielaandrijver wordt voorzien van extra wieltjes op de achteras zodat je geen enkele controle meer lijkt te hebben. Heftig tegensturen in de bochten moet er voor zorgen dat je de controle over je auto houdt...

Terugkijkend vanuit de luie stoel kan ik alleen maar zeggen: ga dit absoluut eens doen!! Fantastische dag met een geweldige groep mensen en dito begeleiding!!

Met helm op de kop luisterend naar de instructies vooraf

Past het? Past het?

Ja ik zit erin. Klaar om te vertrekken

Opstellen in een lange rij in de pit. Klaar om de 911 te kietelen

Droom komt uit: mijn Porsche op weg richting Tarzanbocht!

Gezien vanuit het paddock. Mijn groep in volle vaart!

Uitaccelererend vanuit de Hugenholzbocht

Terwijl de rest van mijn groep in de formule auto's rijdt, pik ik nogmaals een paar rondjes in de BMW

Ook in het zand stonden we ons mannetje
Reply With Quote
  #2 (permalink)  
Old 29th August 2008
No User Title

Iemand zin om in het najaar een keer mee te gaan naar Zandvoort. Ik zat de foto's te bekijken en toen begon het weer te kriebelen. Was zo'n gave ervaring die ik niet snel zal vergeten
Reply With Quote
  #3 (permalink)  
Old 29th August 2008
Martijn Niesen's Avatar
Martijn Niesen Martijn Niesen is offline
Racing Club Premium Member

Lijkt me geweldig om een keer te doen! Kunnen we een kleine RD meet ervan maken.
Reply With Quote
  #4 (permalink)  
Old 29th August 2008
No User Title

Ja inderdaad En het is verrassend betaal en een onbetaalbare ervaring om in de porsches en BMW's te rijden.

Daarna hapje eten aan het strand met een biertje in de hand
Reply With Quote
  #5 (permalink)  
Old 29th August 2008
Ramon van Rijn's Avatar
Ramon van Rijn Ramon van Rijn is offline
The Wizard
... also called Admin

Quote:
Originally Posted by Bram Hengeveld View Post
Iemand zin om in het najaar een keer mee te gaan naar Zandvoort. Ik zat de foto's te bekijken en toen begon het weer te kriebelen. Was zo'n gave ervaring die ik niet snel zal vergeten
Op jouw kosten ga ik graag mee Bram
Op eigen kosten heb ik het er niet voor over. Het is erg leuk, maar mij niet zoveel waard. Gaat ik toch liever een bierke drinken.
  #6 (permalink)  
Old 29th August 2008
Kris Leeten Kris Leeten is offline
RDNGP Manager Team Belgium

Daarvoor wil ik zeker eens het 'Hoge' noorden opzoeken!
Zeer vlot leesbare review trouwens, thx !
Reply With Quote
  #7 (permalink)  
Old 29th August 2008
Theo de Bruin's Avatar
Theo de Bruin Theo de Bruin is offline
Moderator

Ik zal dan maar de typische Hollandse vraag stellen: "Kost dat?"
Lijkt me echt helemaal geweldig, maar met een kleine op komst heb ik niet zo heel veel te besteden helaas...
RDGTC: Blue Flag Racing Superpoles #13 - Marcos MarcoRelly GTS
Reply With Quote
  #8 (permalink)  
Old 29th August 2008
No User Title

Kost iets meer dan 200 eurootjes
Reply With Quote
  #9 (permalink)  
Old 29th August 2008
Yves Maex's Avatar
Yves Maex Yves Maex is offline
Super Moderator

Quote:
Kost iets meer dan 200 eurootjes

valt nog mee, alle toch dan voor niet studentjes

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
||
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
||
||
||
Reply With Quote
  #10 (permalink)  
Old 29th August 2008

Heb even op de site gekeken en de prijzen lijken me haalbaar als het niet voor morgen is.
Is het dus blijkbaar wel belangrijk om even te weten met hoeveel we zouden gaan, en wat je wilt gaan doen. Er zitten echt wel héél leuke dingen tussen , maar heb ik de lotto (NL: de postcodelotterij) nog niet gewonnen...

Edit: Anders kunnen we nog altijd eens gaan karten, is ietsiepietsie goedkoper

Last edited by Kris Leeten; 29th August 2008 at 19:44.
Reply With Quote
  #11 (permalink)  
Old 29th August 2008
Dolf Bouw's Avatar
Dolf Bouw Dolf Bouw is offline
Racing Club Trial Member

Mooi zo'n dagje.

Ga ik ook eens bespreken met m'n maten.
Reply With Quote
  #12 (permalink)  
Old 29th August 2008
Yves Maex's Avatar
Yves Maex Yves Maex is offline
Super Moderator

Maten Makkers Maes

||
||
||
||
Reply With Quote
  #13 (permalink)  
Old 31st August 2008
Anthony Hilton Anthony Hilton is offline
Registered

Klinkt te gek allemaal,maar een volle dag met race-karts is misschien wel wat competetiever en meer in lijn met racedep. Kunnen we ook mid/zuid nederland doen dan voor de Belgen en Vlamen,wel zo nice voor onze zuiderburen(zover die natuurlijk interesse hebben). Valt ook meestal wel wat te regelen met die kartgasten,vooral als je aangeeft dat 't een groep sim-racers(dus geen bedrijfs-uitje idioten)betreft. Ik heb er hoe dan ook NU AL zin in, dus snel kortsluiten die hap. Ik weet voor een feit dat Nils Wijk ook mee zal gaan(afhangend van datum natuurlijk,krijg zelf namelijk ook een kleintje over een maandje: becky:)Laat maar weten wie wat moet regelen ennnneeeh: LET'S GET IT ON!!!!!
Reply With Quote
  #14 (permalink)  
Old 31st August 2008
Patrick van Driel's Avatar
Patrick van Driel Patrick van Driel is offline
Roaring Pipes Maniacs
RD Club Team

Lijkt me een geweldige ervaring dus indien de chef het financieel goedkeurd(mijn vrouw ) ben ik van de partij.
  #15 (permalink)  
Old 1st September 2008

Ik ga dan even een nieuwe topic om te even de interesse te peilen. (J/N, Dag v/d week, Waar)
Reply With Quote
  #16 (permalink)  
Old 7th September 2008
Roy Visser's Avatar
Roy Visser Roy Visser is offline

geef maar een gil op msn bram wanneer je het wilt plannen, ik doe mee
Reply With Quote
  #17 (permalink)  
Old 7th September 2008
Wido Rossen's Avatar
Wido Rossen Wido Rossen is offline
Super Moderator

Ja super, lijkt me gewelldig.
Met m`n kart ervaring moet ik toch wel wat kunnen.
probeer ik vast of ik de 130i van de bazin een paar keer mee kan krijgen.

P.S ben je nog gegroeid tussentijds Bram ?

" Look slow , Drive fast "
Reply With Quote
  #18 (permalink)  
Old 7th September 2008
No User Title

Quote:
Originally Posted by Roy Visser View Post
geef maar een gil op msn bram wanneer je het wilt plannen, ik doe mee
Ok

Quote:
Originally Posted by Wido Rossen View Post
P.S ben je nog gegroeid tussentijds Bram ?
Ja een metertje of twee in de tussentijd. Ben nu 4.01 meter lang
Reply With Quote
  #19 (permalink)  
Old 7th September 2008
Christopher Aponte's Avatar
Christopher Aponte Christopher Aponte is offline
Roaring Pipes Maniacs
RD League Team
RD Club Team

Quote:
Ja een metertje of twee in de tussentijd. Ben nu 4.01 meter lang

lengte of bedoel je ook in breedte
RDWTCC: 6th

“I wasn't trying to wreck him, I just wanted to rattle his cage.” (Dale Earnhardt)
Reply With Quote
  #20 (permalink)  
Old 16th September 2008
Herwin Ploeg's Avatar
Herwin Ploeg Herwin Ploeg is offline

Hey Bram,
Ik heb me net aangemeld bij RD, kben al jaren een fanatiek simracer alleen nog niet online, en daar wil ik verandering in brengen...
maar ik las je verhaal net over de Race experience ik ga a.s. zaterdag deze dag beleven! Ik ben echt benieuwd hoe het zal zijn, maar zo te lezen zal het een geweldige dag worden!
Ik zal laten horen hoe het was!
Reply With Quote
  #21 (permalink)  
Old 16th September 2008
No User Title

Hey Ploeg,

Gaaf man, laat even weten wat je er van vond.
Reply With Quote
  #22 (permalink)  
Old 16th September 2008
Herwin Ploeg's Avatar
Herwin Ploeg Herwin Ploeg is offline

Jah dat zal ik zeker doen!
Ik heb een nieuwe account aangemaakt zodat ik mn volledig naam als username heb, maar ik zag net pas dat ik dat ook gewoon aan kan vragen niet handig van mij :S
Reply With Quote
  #23 (permalink)  
Old 16th September 2008
No User Title

Voeg ze wel even samen Geen probleem!

BMW 130i replica for the win
Reply With Quote
  #24 (permalink)  
Old 17th September 2008
Dolf Bouw's Avatar
Dolf Bouw Dolf Bouw is offline
Racing Club Trial Member

Praten we over de Coca Cola experience??
Heb inmiddels 2 man die mee willen doen. Maart/April volgend jaar??

Last edited by Dolf Bouw; 17th September 2008 at 17:04.
Reply With Quote
  #25 (permalink)  
Old 17th September 2008